måndag 2 maj 2016

LÖRDAG HELA VECKAN....


Jag är absolut en förespråkare för guldkant på tillvaron och att njuta så mycket som möjligt här och nu. Men, och det är ett stort MEN. Vi håller nog på att äta ihjäl oss vi som lever just nu. 

Vi har tillgång till precis allt. Ok, jag kan inte köpa mig rysk kaviar men det vill jag ju inte heller. Det jag vill äta kan jag köpa. Så är det för dom flesta av oss. 

Men med det inte sagt att det är nyttigt. Och det är just det som är grejen. Det är så bedrövligt onyttigt det mesta vi stoppar i oss så det är ren synd och skam. 

Skäms på oss människor som inte kräver bättre föda. Men det är ju ett ekorrhjul. Vi vill inte betala hur mycket som helst för ren mat vilket resulterar i att det är den billigare, onyttigare maten som kanske till och med importeras och flygs in till oss, som är den mest sålda. 
BLÄ för det säger jag. Just nu händer det dock grejer. Ekologisk mat tar mer och mer plats i butikerna. Hoppas det fortsätter då kan det bli riktigt bra.

Själv har jag varit vegetarian sen 1982. Det var som att möta Gud. Jag fattade liksom inte att jag kunde äta annat än kött. Träffade den här mannen på Beach Club i Tylösand. Han mässade för min kamrat och mig och det blev som ett uppvaknande som jag är så otroligt tacksam för. 

Sen den dagen har jag bara blivit mer och mer intresserad för vad vi stoppar i oss. 
Alla fyra barnen är uppfödda helt vegetariskt första sju åren. 

Många tycker nu och tyckte då, att det var helt fel. Jag kände att det var rätt och stod på mig. Idag visar det sig att vi absolut inte behöver så mycket animalisk föda som gör. 

Plus att framställningen av kött kräver grymma resurser som tas från vår planet. 
Jag som älskar att resa och flyga kan få lite magvärk just över alla utsläpp från flygplanen men dom står för en bråkdel av miljöutsläppen om man jämför med hur mycket det förstör att framställa kött. 
Det är så himla sjukt!

Jag pratar sällan om min matfilosofi. Jag blir för galen och vill inte ta risken att pracka på någon mina tankar. Är vi på tillställningar där jag inte känner dom jag sitter i närheten av säger jag alltid att jag är allergisk mot kött och fisk. Vill inte ha igång ett samtal där människorna vill veta allt om mitt veggieliv. Få förstår att man kan avstå från något så gott som kött för att man inte gillar att äta döda djur. (Givetvis tycker inte jag det är gott!!)

Istället luras jag lite och kör med allergi (jag är inte allergisk mot öht nåt, hehe) då tycker dom lite synd om mig och säger alltid att min mat ser så god ut och att dom önskade att dom beställt grönt dom också. 

Men här på min alldeles egna blogg får jag skriva vad jag vill. 
Du som läser kanske inte är intresserad och då är det ju så bra för då kan man ju bara sluta läsa;)

Som ni förstår ligger det här mig mycket varmt om hjärtat. 
Något av det bästa jag vet är att äta grönsaker utomlands. Dom smakerna är helt outstanding. 
I bok nr 2 gjorde jag en guacamole som var helt magisk. Alltså den avocadon!! Det hänger alltid på råvaran. Nu kommer en tid även vi i kalla nord har möjlighet att njuta rena, färska grödor. 
Härligt! 

Nu är det ny vecka igen. Nya möjligheter mao. Jag har laddat ett tag och äntligen bestämt mig för att just denna dag försöka mig på en bättre livsföring. Trots mycket grönt nyttigt är kakorna i våran lilla Smultrongård alltför läskande för mig. Har så himla svårt att låta bli att vara där och nalla lite då och då. Och det sätter sina spår. Irriterande spår. En sisådär 5 extra kilon sitter där och skaver som bulliga volanger i midjan. Megablä säger jag!!! Men i och med att jag här och nu skriver om det måste jag upp till bevis och bort skall det. Men mamma, säger Hanna, du har ju fött fyra barn. Så farligt är det väl inte. Men alltså dom fyra barnen har jag varit nere i min vanliga vikt efter. 25 kilo upp med varje unge, och 25 ner. 100 kg på tio år. Verkligen inte snällt mot kroppen. Dom extra volanger som finns nu har jag helt och hållit mumsat i mig själv. Tänker att det inte borde ta mer än maj månad. 

Avslutade igår med pizza, ben & jerrys glass och massor av lösgodis.
Hahaha, riktigt wild and crazy gick vi. Men nu vankas det andra bullar. Lars och jag har redan varit  ute på en joggingtur. Kan bli en till innan dagens slut. Skall man gå ner i vikt är det 80/20 mat/motion. Viktigast med maten alltså men att röra sig betyder så mycket mer än bara vikt. Det stärker och bygger våra kroppar och därmed vår hälsa. Glad blir man av morgonsolen också:)

Jaja, vi får väl se hur det går. 
Om nån är sugen på att hänga på, gör det! Tror vi kan klara 4-5 kg under maj månad. 


Efter jobbandet i Wadköping igår skulle vi säga hej till Adam och Paulina. Dom var på nya Sorella som öppnat på Stortorget. Det blev en lördagsdrink för mig. Extremt god var den. Sen följde alla youngsters med oss hem och vi kollade Mockingjay. Mycket bra!!

Idag står typ tusen saker på agendan. Flera redan avprickade. Skönt! 
Hoppas du får en bra början på veckan. 
Kraaam 
Eva

3 kommentarer:

Unknown sa...

Hej fina Eva.
Jag hänger på och jag tänkte faktiskt köra en vegetarisk månad till att börja med, vem vet den blir kanske längre. Så då blir det inget socker, inget mjöl, inget potatis/pasta/ris o inget kött. blir intressant hur det ska gå, men visst går det. Så är det ju allt går bara man ger sig den på det.
och -5 kilo är jag nästan nere på målvikten :-) vilket ju inte är helt fel.

Jag äter ju mest kött från svärfars gård så jag vet ju vart den kommer från o hur bra de haft det under sin uppväxt. Lite skillnad från hur andra har det. men min pappa säger att det är bra att äta danskt fläskkött för då behöver man inte tänka på antibiotika när man blir sjuk för hela kroppen är ju full av det redan... alltså lite ironi o skämt men tyvärr ju rätt sant för är köttet fullt med antibiotika lär ju vi också vara det.

Så nu kör vi o jag startar med att springa vårruset ikväll. men det vegetariska tar jag imorgon. ikväll blir jag efteråt bjuden på en sallad o svärfars lamm tillagad av min pappa. Men det blir bra avslut för kött denna månad :-)

kram AnnaSC

smultrongården sa...

Lycka till på Vårruset Anna!!!!! Wow vad roligt att du springer det just ikväll:) Kul att du hänger på också. Hjälp vad du är duktig, så nära målvikt, bra jobbat! Dessvärre har ju din pappa alldeles rätt i vad han säger. Tyvärr. Huvva, tänk om vi visste vad vi stoppade i oss.... Vi ser väl helt enkelt till att fixa det här nu. Vi har ju 30 dagar på oss;) To be continued, kram på dig.

Unknown sa...

alltså det är märkligt. Åt o äter hälsosamt o bra hela maj o nu men gå ner? nä inte ett gram... men inte upp heller så det är ju bra. MEN har gått upp i muskelmassa o ner i fettprocent i kroppen och det är ju det som är det viktiga egentligen. Så är ändå rätt nöjd. och kroppen mår så mycket bättre utan alla tillsatser o SOCKER och utan kött. Så det är ju en vinst i sig. Lyckades nog inte så bra med att vara vegetarian för kom halvvägs in i maj på att jag kan ju inte äta ost o dricka mjölk och min frukost som antingen är grekisk yoghurt eller kesoplättar om jag ska köra vegetariskt, men klarade 9 av 10 dagar utan kör ivf så alltid något. Får nog klura på det där. men tyckte nog att det gick OK. <3
kram AnnaSC

PS. 27 juli dyker vi upp hos härliga er o innan dess i Wadköping <3