söndag 4 januari 2015

GOD FORTSÄTTNING

 Verkligen aldrig enkelt att plocka ut höjdpunkter ur ett helt år.

365 dagar. Det är många det. Och mycket som hinner hända. Både plus och minus förstås.
Jag väljer att fokusera på det positiva. Det blir roligast för er som läser;)

Året 2014 hade en sån höjdpunkt som faktiskt kommer att höra till de allra roligaste ever i mitt dryga femtioåriga liv. Guidningen Hanna och jag gjorde för kören Concentus från Sandviken, i Nice.

Det var så himmelens kul att vi troligtvis kommer att köra vidare med det. Har du en kör och vill ut och resa så kanske vi kan ta er dit ni vill. Vi får väl se, fortsättning följer;)

Hur som helst så kommer Smultrongården att gästas av Concentus på NATIONALDAGEN, 6 juni.
Då kör vi Grillkväll med kocken Adam också. Mer info kommer. Är du sugen så lägg datumet på minnet.

Ytterligare höjdpunkt var definitivt när mina fötter nådde den Marockanska marken.
Shit pomfrit!!!! Love at first sight om man säger så.
Jag har aldrig några förväntningar på resmål så det är sällan jag blir besviken.
Men att komma till denna underbara Alladinriad det hade en romantiker som jag aldrig kunnat drömma om att få göra. Big, big love.

Vi kom dit av en slump, att synka de boende i Nice och Lyon med ett semestermål ihop med oss boende i Sverige verkade ett tag helt hopplöst. En enda v hade vi på oss också... Svårast var det att få ihop flyg från Lyon, herregud alltså, borde inte dom uppgradera sina flighter lite!?? Tillslut visade det sig att Marocko var målet för oss. Så fick det bli och det blev alltså total kärlek. Det var i mars. Jag var ensam tillbaka redan i september. Nu på onsdag åker Hanna och jag tillbaka. Vår första container med keramik nådde oss i november och nästa kommer i mars.

Kanske, kanske blir det en guideresa till Marrakech. Dock inte för 50 personer den gången:)




 Självklart hör resorna till mitt lilla hem (med betoning på lilla, hahaha ) i solen också till livets klara   glädjestunder. Så mycket vackert att det ibland gör ont i hjärtat. Konstigt men helt sant.

Jag tackar min lyckliga stjärna att vi hittade dit för sju år sen. Oj vilken tur!!! Hanna som bott i Nice de senaste åren tog oss med på det ena makalösa stället efter det andra när vi kom dit. Först blev det lite annorlunda, vi som var vana att chilla när vi var där hade plötsligt värsta programmet. Nu känns det så konstigt att åka dit och ingen unge finns där att besöka så jag ville inte ens åka i oktober som vi alltid annars gör. Tänk vad konstig man är!  Det varar troligtvis inte länge - är nog snart tillbaka;)
Och japp, vi hyr fortfarande ut den. HÄR kan du se bilder.

Här är vi på tur till Cinque Terre Italien. Heeeelt underbart vackert. Det också, haha!


I februari följde kamrat Lena med. Sååå kul!
God tomatsallad avnjutes i Monaco.


Hippie och veggiebyn Bussana  Vecchia. Lovely!


Best day ever blev det när Adam kom hem.
Efter ett extremt slitigt kockår i Lyon bestämde han sig för att strunta i erbjudandet på trestjärnig restaurang hos Georges Blanc i Vonnas. Kom hem och hade Smultriskafeet ihop med brorsan istället. 
Jag kände mig hela tiden rätt skyldig till Lyonkockandet eftersom jag varit den pushande. Visste ju hur himla mycket det skulle ge honom som varit så passionerad matlagning sedan barnsben.  Men också hur jobbigt rent psykiskt det skulle vara. Usch vad många gånger jag mådde pyton när jag såg honom i sin ensamhet. Men, men det är över och förbi nu och med facit på hand verkar det bara ha fört med sig positivitet. Tack o lov för det!!!!! 

 Den galet otippade höjdpunkten var givetvis att Linas och min bok fick Bästa pris i sin kategori.
Heeelt galet!!! Overkligt faktiskt. Men så kul att jag blir alldeles varm bara jag tänker på det.
Tack också till alla som berättar för oss att ni tycker om våra böcker.
Dom är ju som mina små bebisar. Big, big love.
2016 eller 2017 kommer kanske den franska varianten. Vad vet jag. Eller så kommer den aldrig.
Eller så kommer den, haha, vi får väl se.....

 So much LOVE som dessa fem småkissar gav oss trodde vi väl aldrig var möjligt.
Hela familjen var som tokiga. När vi inte visste vart vår pappa tagit vägen då låg han hellång med endast benen utanför i min garderob och gullade med ungarna som hade sin boning i en kartong under mina klänningar. Iklädd bankkostymen. En något udda och ytterst rolig syn!

Nu har alla fått nya hem. Nr tre fr vänster bor kvar hos oss.
Han har fått det unika namnet Mini. Är en liten varelse som tror han är en människa. När vi sitter och jobbar sittar han som en människa i någons knä. En fantastiskt trevlig ny familjemedlem.


Jag älskar när det blir nytt år. Ser verkligen nåt magiskt med att fylla ett helt nytt oskrivet år. 

Vi styr så oerhört mycket över våra egna liv. Skrämmande men för mig som levt en massa år tycker jag enbart att det är roligt. Det triggar till att hela tiden göra det bästa av det mesta. 

Mina ledord sedan tonåren: 

ALLTING GÅR BARA MAN VILL. 

Tänk på det om du någon gång misströstar. Vill du tillräckligt mycket så fixar du det. 
Jag lovar. Det funkar så. Viljan styr oss helt och hållet. Låter hur enkelt som helst. Och det är precis det som är grejen. 

Vi får väl se hur gärna jag vill springa marathon i Nice i nov i år. Vill jag det tillräckligt mycket så är jag där. Om inte, kommer jag att träna stenhårt och ta mig NÄSTAN ända fram. Viljan kanske inte är stark nog att komma dit. Idag ser jag mig själv springa där i nov. Så just nu tror jag på det. 

2015 kommer att handla mycket om det för min del. Ett marathon jag varit sugen på sedan jag fyllde 40. Jag är ju inte direkt den sportiga typen så det kostar förstås på extra mycket jobb för mig. Men som sagt, vill man så går det ju;)

Hanna börjar jobba med oss här på Smultrongården igen. Barnen är ju uppväxta med att hjäpa till och jobba här och efter utlandsjobb och civilekonomexamen är hon alltså tillbaka. Himla kul att hon är tillbaka "på riktigt". Hon har förstås ett litet annat tänk än mig och det är bara superskoj! 

Hon har tagit hälsotänket till ytterligare en nivå. Renee Voltaire har tagits in. Tror att det kan komma ännu mer lite nytt i hälsans väg inom en snar framtid. En del väldigt roliga saker;) 



Vi är oerhört glada för webshopen och ser mycket framemot vårt fortsatta arbete med Marocko. 

Glada över alla fantastiska möten under året som gått med våra härliga besökare. 

Jag har sagt det tidigare men det tåls att säga igen:

Ni är bara bäst!!!! Ni ger oss mängder av energi och viljan att fortsätta och förnya och förbättra oss hela tiden. Det är en ynnest att få ha ett sånt otroligt roligt jobb och träffa alla er.
Kan inte tänka mig att göra nåt roligare faktiskt:)

Vi kommer att blogga och berätta om resan i Marocko. För er som vill hänga på det är det bara att kolla in här. Instagram går ännu snabbare så lite mer bilder blir det där;)

Följ oss gärna: HÄR

Önskar er det allra, allra bästa av år som kommer. Stora nyårskramen från mig,
Eva

1 kommentar:

Unknown sa...

kram till er och när januari är öve råd ska jag fylla på lite av ert marockanska porslin. Blir ju inget besök hos er i februari som jag tänkt mig. Ska ju börja studera på distans o i februari ska jag till Borås istället. lite annat, men så är livet. tänkte dock åka till er i mars istället så det kanske blir att spara pengarna och köpa det hos er istället... ja så får det nog bli. Kul med webbshop men roligare att åka till er och mysa <3 fast just nu längtar jag till er. Men det är också mysigt att faktiskt få längta lite <3
kram AnnaSC